כלים שיטתיים לקבלת החלטות אתיות בארגון - עוד אופיר צומן
 

 כלים שיטתיים לקבלת החלטות אתיות בארגון

מאת: עו"ד אופיר צומן, ספטמבר  2010

 

מתוך הניוזלטר הדרכה ופרזנטציה תכל'ס - כל הזכויות שמורות ©

  
 

דילמה מוסרית א'

חברת "דבר אלי יפה" (השם האמיתי שמור במערכת) היא חברה גדולה המייצרת מוצרי תקשורת ומוכרת אותם בכל העולם. החברה רכשה מלאי גדול מאוד של רכיבים לצורך ייצור מוצר הדגל שלה שנקרא לו לצורך הדוגמה "שפקס". אחד מהרכיבים של ה"שפקס" מכיל כמות מסויימת של עופרת (הנחשבת חומר רעיל), אולם עד כה לא היה כל איסור על  מכירת ה"שפקס" והוא נמכר ללא בעיה. זמן מה לאחר רכישת מלאי הרכיבים הנ"ל ע"י החברה נכנסה לתוקפה תקנה מחמירה חדשה האוסרת מכירת "שפקסים" בשל כמות העופרת העוברת את גבול המותר ומסכנת את הבריאות. החברה, אשר "נתקעה" עם מלאי מכשירים גדול, מתלבטת האם להשמיד את כל המלאי ולהפסיד את הכסף הרב או למכור את מכשירי ה"שפקס" למדינות באפריקה, שם התקנה המחמירה אינה בתוקף, ולהרוויח כסף רב.

 

דילמה מוסרית ב'

משה הוא מהנדס העובד מזה מספר שנים בחברת היי טק המתמחה במערכות מידע (להלן: חברת "יש מהנדסים"). חברת "יש מהנדסים" מספקת שירותי outsourcing לחברת היי טק אחרת (להלן: חברת "המהנדס'שךָ אצלי") שבה עבד משה פיזית בכפיפות לסמנכ"ל, אשר התייחס אליו כאל בן טיפוחיו – הדריך אותו והשקיע בו רבות מבחינה מקצועית. לאחר מס' חודשים של עבודה מוצלחת ביותר פנה אליו מנכ"ל "המהנדס'שךָ אצלי" והציע לו להחליף (עדיין כ outsourcing) את אותו סמנכ"ל, שממנו לא היה המנכ"ל מרוצה. משה התלבט האם לקחת את התפקיד.

 



החלטה מוסרית נכונה – מאינטואיציה לשיטה

אין ספק ששפקס המקורי מ"הישרדות" היה מוכר לאפריקאים את כל השפקסל'ך שבמלאי ביחד עם הסמנכ"ל המודח מהדילמה השניה ולאחר מכן יורש את תפקידו… אבל עכשיו בואו נדבר רגע ברצינות.

שתי הגישות המרכזיות בפילוסופיה של המוסר: הטלאולוגיה והדאונטולוגיה, באות לעזרתנו ומעניקות לנו כלים שיטתיים ופשוטים יחסית לפתור דילמות מוסריות מהסוג הנ"ל. ראשית בואו נערוך היכרות קצרצרה עם שתי הגישות.


 

הטלאולוגיה – גישת מוסר הממוקדת במטרה העליונה שאליה ראוי לשאוף. ה"תוצאתנות" היא ענף בטלאולוגיה המדגיש את מבחן התוצאה. ערכו המוסרי של המעשה תלוי רק בתוצאתו. מעשה מוסרי = מעשה שתוצאתו טובה.
החשובה והמשפיעה שבתיאוריות הטלאולוגיות תוצאתניות היא ה"תועלתנות" של ג'רמי בנת'ם וג'ון סטיוארט מיל.

 

הדאונטולוגיה – גישת מוסר הממוקדת בכוונה. ערכו המוסרי של מעשה תלוי רק בכוונה הגלומה בו. מעשה מוסרי = מעשה שכוונתו טובה. החשובה והמשפיעה מבין התיאוריות הדאונטולוגיות היא ה"חובות" - של עימנואל קאנט, הנחשב גדול הפילוסופים בעת החדשה. התיאוריה של קאנט כוללת את "נוסחת החוק הכללי" שייושם להלן.


באופן ציורי נדַמה את המעשה לסקאלה עם נק' התחלה וסוף כמו זו: 100 --------------------------------------- 0.  לצורך ההחלטה האם המעשה מוסרי, תסתכל הטלאולוגיה על נקודה 100 ואילו הדאונטולוגיה תסתכל על נקודה 0.


 

כלי עבודה 1 – שיטת התועלתנות לקבלת החלטה מוסרית

התועלתנות מכתיבה קבלת החלטה לפי שלושה שלבים. טכניקה זו היא למעשה "מבחן התוצאה המצטברת":

  1. זיהוי כל בעלי העניין המושפעים מהפעולה.
  2. כימות מידת ההנאה / הסבל שייגרמו להם לאחר הפעולה.
  3. חישוב תועלת / נזק במצטבר - האם הפעולה גרמה בסה"כ יותר הנאה או סבל בעולם?

 

בדילמה הראשונה

  1. בעלי העניין העיקריים לצורך הדוגמה הם: הצרכנים האפריקאיים, בעלי החברה, עובדי החברה.
  2. חישוב מידת ההנאה / הסבל לכל סוג של בעלי עניין מגלה נזק (בריאותי) לאפריקאים והנאה (כספית) לבעלי החברה ולעובדיה.
  3. במצטבר נראה שהנזק הבריאותי הוא עוצמתי יותר וגם ייגרם להרבה יותר אנשים מאשר ההנאה הכספית.

מסקנה - מכירת המוצרים באפריקה אינה מוסרית.

 

בדילמה השניה

  1. בעלי העניין העיקריים לצורך הדוגמה הם: משה, הסמנכ"ל ושתי החברות.
  2. משה יהנה מהקידום בתפקיד (המצפון יפסיק להציק אחרי תלוש המשכורת הראשון), חברת "המהנדס'שךָ אצלי" תרוויח סמנכ"ל טוב יותר, וחברת "יש מהנדסים" תקבל יותר כסף על שדרוגו של משה. היחיד שיפסיד יהיה הסמנכ"ל המודח.
  3. במצטבר החלפת הסמנכ"ל תסב יותר תועלת מנזק, כיוון שכולם כמעט יהנו מההחלפה.

מסקנה -  ההחלפה היא מוסרית.


 

כלי עבודה 2 – שיטת נוסחת החוק הכללי של קאנט לקבלת החלטה מוסרית

הנוסחה מכתיבה קבלת החלטה לפי שלושה שלבים. טכניקה זו למעשה בודקת האם היית מוכן שיפעלו כך כלפיך:

  1. ניסוח הכלל המעשי שלפיו אני אמור לפעול במקרה הקונקרטי (ניתן לנסח ביותר מצורה אחת).
  2. ניסוח הכלל הפרטי שלי בתור חוק כללי.
  3. האם אוכל לרצות שכולם יתנהגו לפי חוק זה?

 


בדילמה הראשונה

  1. הכלל המעשי עשוי להיות: "כאשר מכירת מוצרים עשויה להניב לחברה שלי רווחים כספיים גדולים ואין מניעה חוקית לבצע אותה, אבצע אותה אע"פ שהיא עלולה לסכן בריאותם של בני אדם".
  2. החוק הכללי יהיה אם כן: "כאשר מכירת מוצרים עשויה להניב לחברה כלשהי רווחים כספיים גדולים ואין מניעה חוקית לבצע אותה, החברה תבצע אותה אע"פ שהיא עלולה לסכן בריאותם של בני אדם".
  3. האם אני יכול לרצות שכולם יתנהגו לפי חוק כללי זה? ממש לא. לדוגמה: לא ארצה שימכרו לי ולבני משפחתי מוצר שיש לגביו אינדיקציות שקיימת ממנו סכנה בריאותית, גם אם אין (עדיין) תקנות פורמליות בנושא (מישהו אמר אנטנות סלולריות ליד הבית?).

מסקנה - מכירת המוצרים לאפריקה אינה מוסרית.


 

בדילמה השניה

  1. הכלל המעשי עשוי להיות: "כאשר מציעים לי קידום  בתפקיד במקום החונך שלי שעזר לי רבות, לא אסכים אע"פ שאני מאוד מעוניין בקידום".
  2. החוק הכללי יהיה אם כן: " כאשר מציעים לאדם כלשהו קידום  בתפקיד במקום החונך שלו שעזר לו רבות, הוא לא יסכים אע"פ שהוא מאוד מעוניין בקידום ".
  3. האם אני יכול לרצות שכולם יתנהגו לפי חוק כללי זה? כן. לדוגמה: כאשר אני עצמי הוא האדם שאותו רוצים לפטר ולמנות תחתי את תלמידי.

מסקנה - ההחלפה אינה מוסרית (במקרה זה התוצאה שונה מאשר זו שהתקבלה לפי שיטת התועלתנות).

 

לסיכום

שתי הטכניקות השיטתיות הנ"ל לקבלת החלטות מוסריות הן חלק משורת טכניקות שיטתיות שאותן אני מלמד במסגרת הקורס "אתיקה ומוסר בארגונים" ב -  Executive MBA באוניברסיטה העברית. הטכניקות השיטתיות (שחלקן לעיתים מכתיבות החלטות שונות) הופכות את קבלת ההחלטה המוסרית לעמוקה יותר ומקנות לאדם המחליט ביטחון גדול הרבה יותר בתהליך קבלת ההחלטה ובתוצאת ההחלטה. מובן שאת שני הכלים הנ"ל ניתן ליישם בצורות שונות, שהרי היישום כאן הוא לא מדע מדוייק.

 
מעניין לציין שעד כה, מנסיוני, קרוב למחצית מהאנשים שיישמו את הטכניקות הנ"ל (ואת האחרות שלא פורטו כאן) על החלטות שנויות במחלוקת שקיבלו בעבר, היכו על חטא, הגיעו למסקנה שהם היו צריכים לפעול אחרת, והצהירו כי בעתיד אכן יפעלו אחרת במצבים דומים. יותר "אתיקה פרקטית" מזה – אני לא מכיר.  

 

הרצאות וסדנאות בנושא כתיבה והטמעה של קוד אתי בארגון ע"י עו"ד אופיר צומן

רוצה לקבל טיפים ומאמרים קצרים נוספים מאת עו"ד אופיר צומן ישירות למייל? הרשם עכשיו לניוזלטר 

 

        

אברהם שמחי 3 רחובות
נייד 054-6536111
משרד 08-9453582
פקס 08-9453603
ofir@ofirtzuman.com